lördag 3 december 2011

Demonstration för humanare migrationspolitik

Kl 15 idag anordnade Asylrörelsen en demonstration för humanare migrationspolitik.

Med denna demonstration ville vi uppmärksamma de inhumana utvisningar som sker idag i Sverige. Vi utvisar demokrati-och kvinnorättskämpar till diktaturer som Iran och Syrien, barnfamiljen skickas till krigsdrabbade länder som Irak och Afganistan, vi skickar också barn, gamla och sjuka till länder där de saknar anhöriga.


Uppmärksamma och motsätta oss det. För det är politiker som bestämmer lagar. Och vi röstar fram politiker. Det är vi som betalar när man använder 80 poliser i 7 timmar och en chartrad plan för att utvisa 5 personer till Irak så som man gjorde den 26 oktober i år.
(http://bengtsjoberg.blogg.se/2011/october/ungdomarna-som-forsokte-stoppa-utvisningen-be.html)


Vi var ca 250 personer enligt polisen och det många tal hölls. Min favorit var Foujans tal, hon pratade om det man uppnådde under Palmes tid när det gäller solidaritet och vad som är kvar av det nu.



Jag var med och höll talet "kampanjen "stoppa utvisningen av Ganna""


Jag spelade in mitt tal på film, men det blev inte så bra. :)
Därför tänkte jag lägga ut mitt tal här i text istället för att lägga ut filmen. :)

Jag vill också berätta att det var tydligen 10 nazsister som attackerade demonstrationen med pepparspray. 2 av dem greps tydligen av polis enligt aftonbladets reportrar.

Det här är mitt tal i alla fall:
Vad är det som gör att min mormor inte kan spendera sina sista år med sin familj? 
Är det byråkrati eller är det främlingsfientlighet?
I somras trodde jag på det första
Nu tror jag mer på det andra.
Vad är nationalitet? I mitt blod finns 4 olika nationaliteter. Ingen av de är svensk. Jag bor och jobbar här och betalar skatt här. Jag trodde jag var välkommen.
 I höst fick jag veta att jag inte är det.

Jag längtar efter ett samhälle som kan se att att vara invandrare är inte ett brott i sig.
Fattigdom och desperation har inget med invandringen att göra.
Det går inte att ha ett samhälle där alla människor bara tänker på sig själva.
Det gjorde jag sist jag röstade. Jag röstade på centerpartiet - jag skäms!
Samtidigt så måste jag FÅ tycka om jobbskatteavdrag. Jag är jättetrött efter 40 timmars arbetsvecka och det är skönt att belönas för att faktiskt GÅ till gruvan.
Men det betyder inte att jag struntar i hur gamlingar har det. Jag KAN inte strunta i min mormor. Att sätta henne på ett plan till Ukraina ensam ÄR som att släppa henne utför ett stup i Märsta. Jag kan inte göra det. 

Vår statsminister säger att om människor som min mormor ska få stanna här måste vi ta pengar från vård och skola. Mormors pension är 1500 ghrivnas. Hon får det från Ukraina. Mormor har inte sökt bidrag i Sverige. Hon klarar sig på dem pengar hon har. Mormor äter en halv kanelbulle om dan. 

Nej! Vi behöver inte ta pengar från vård och skola för att mormor ska få stanna här. Det enda hon tar  från mig är att hon vill att jag klipper hennes naglar. Och det gör jag gärna. Hon SER inte sina naglar. 

När statsministern säger det han säger hetsar han utsatta grupper i samhället mot varandra. Jag har fått mail och brev från svenskar som säger att de vägrar betala för min mormor. 
Varför tror dem att det är dem som betalar för min mormor? För att statsministern säger det! 

Det har ingenting att göra med att statsministern är moderat.
We share the same biology regardless of ideology. Den personen som hjälpt mig först och mest i kampen för mormor är moderat. 
Hon kan se att jag inte kan strunta i min mormor.

Är det några partier i Sveriges riksdag som tror att det är möjligt med ett samhälle där man sköter sig själv och struntar i andra? Struntar i andra i den utsträckningen att man beter sig som ett stort lyxfartyg som vägrar ta upp människor som håller på att drunkna för att fartyget saknar tredje klass hytter. Det är en fråga som jag kommer att jobba för att få svar på innan 14 december


Den 14 december ska svenska regeringen motbevisa att mormors mänskliga rättigheter blir kränkta när hon sätts på ett plan till Ukraina. Det är då vi får veta om jag måste flytta till Ukraina för att min mormor inte ska kastas på ett soptipp som tack 
för att hon har kämpat mot faschismen 
som sjuksköterska i krig 
och förlöst oräkneliga mängder barn under sina 48 år som förlossningsläkare.

Och vet ni vad? Vi sitter också på det här fartyget. Och vi väljer dem som bestämmer om vi ska ta upp de om drunknar eller inte.
Demonstrationen fick en liten blänkare i rapport ikväll. Men bara en liten pluttis. :)
http://svtplay.se/t/103261/rapport
Och aftonbladets Kristoffer Törnmalm var där :)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14027673.ab


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar